B I O D I V E R S I D A D E
- F L O R A -
Portada
Gentiana pneumonanthe
FLORA
    

Clase: Magnoliopsida

Orde: Gentianales

Familia: Gentianaceae

Xénero: Gentiana

Especie: G. pneumonanthe

 

Floración: De setembro a xaneiro.

 

Calificación ANABAM para a bisbarra: Ameazada

 

       Esta planta aparece en diferentes zonas do Baixo Miño, dende o nivel do mar ata as cotas máis altas, superando os 600 metros, como sucede no Alto da Groba. É unha planta común pero localizada en zonas abertas, frecuentemente moi húmidas, como no lugar citado anteriormente ou no humedal de Pinzás. Pero tamén témola rexistrado no piñeiral de Camposancos, en terreo areoso.

 

       Aparece en turbeiras, brezais-toxais da alta montaña baixomiñota asulagados ou con certa humidade (como en Pinzás e A Valga). No Baixo Miño esta especie está en regresión debido á destrucción do seu hábitat por extracción de auga e posterior ocupación do terreo polo toxo, piñeiros e outras especies.

 

        Esta planta ten enorme importancia para as formigas do xénero Myrmica e a bolboreta Maculinea alcon, nun claro exemplo de mutualismo e parasitismo entre especies. A bolboreta pon os ovos sobre  G. pneumonanthe. Cando eclosionan os ovos, as eirugas caen ao chan e as formigas lévanas para o interior do formigueiro onde as alimentarán

 

 

 

      

 

 

Texto: Agustín Ferreira Lorenzo
20-11-2014
Fotos: Carlos Angílica Entenza-anabam
Agustín Ferreira Lorenzo-anabam
Foto: Agustín Ferreira Lorenzo-anabam

Fotografías de Gentiana obtidas na saída do GT-ANABAM a Pinzás (Tomiño),

o 6 de setembro de 2008, onde observamos no pe da flor (sépalos do cáliz)

dous ovos de Maculinea alcon. No recadro, un dos ovos ampliado.

Foto: Carlos Angílica Entenza-anabam

     Los mecanismos de reconocimiento son esenciales en la evolución de las relaciones de mutualismo y parasitismo entre especies. Un ejemplo es el mimetismo que utilizan las orugas de las mariposas azules del género Maculinea para parasitar colonias de hormigas del género Myrmica.

     Un equipo de científicos interdisciplinar coordinado por David R. Nash de la Universidad de Copenhague, han analizado este tipo de relación parasitaria en un estudio, donde han comprobado por cromatografía de gases/masas que la cutícula de las orugas de las mariposas (Maculinea alcon) mimetiza químicamente a la de las hormigas del género Myrmica (Myrmica rubra y Myrmica ruginodis). Este mimetismo altera el comportamiento de las diferentes castas de hormigas obreras. Las mariposas (Maculinea alcon) depositan sus huevos sobre plantas de genciana (Gentiana pneumonanthe), que posteriormente pasan al estado de larva y después caen al suelo. Las hormigas exploradoras encuentran a las orugas de mariposa y las reconocen como propias trasladándolas al hormiguero donde son alimentadas por las hormigas, llegando incluso a privar de alimento a sus propias crías (Science, 319,88-90, 2008).

    Estos investigadores han comparado los perfiles químicos de las cutículas de las larvas de las dos especies de hormigas, la Myrmica rubra y la Myrmica ruginodis en diferentes lugares donde convive con la Maculinea alcon y otros donde no coexisten, observando que los perfiles químicos de las Myrmica rubra variaban significativamente entre las poblaciones que conviven con las mariposas. Estos cambios en las Myrmica rubra parasitadas son un ejemplo de coevolución química con una auténtica “guerra evolutiva”, donde a las hormigas les interesa desarrollar resistencia, con un patrón diferente al de las mariposas para evitar ser parasitadas, mientras que a las mariposas pretenden seguir este patrón para aumentar su supervivencia.
No boletín nº 1, 2008, de 100cias@uned, Facultad de Ciencias, podemos ler o seguinte artigo: